تعمیراتتعمیرات الکتروپیکتعمیرات تاباتعمیرات تکنماتعمیرات سوزوکیتعمیرات سیمارانتعمیرات کالیوزتعمیرات کوکومتعمیرات کوماکستعمیرات-آلدوتعمیرات-کنوی

مشکل پرش تصویر در آیفون های تصویری

در این مقاله قصد داریم در رابطه با مشکل پرش تصویر در آیفون های تصویری با شما عزیزان صحبت کنیم. ایراد پرش تصویر ممکن است در هر مدل آیفون تصویری رخ دهد ، که باید به دلایل اصلی بروز مشکل توجه کرد. که شما می توانید با آگاهی از علت مشکل اقدام به تعمیر آیفون تصویری خود نمائید. تا انتهای این مطلب ما را یاری نمایید تا تمام عوامل پرش تصویر یا قطعه قطعه شدن تصویر در آیفون های تصویری را بررسی نماییم.

دلایل اصلی پرش تصویر در آیفونهای تصویری (کوماکس-سیماران-سوزوکی-تابا-الکتروپیک-تکنما-کنوی)

تعمیر آیفون کوماکس ( پرش تصویر )
آیفون کوماکس

با گذشت زمان و فرسوده شدن دستگاه های آیفون تصویری (مخصوصا برند کوماکس) نیاز به تعمیرات اصولی این نوع از آیفونها به چشم می خورد. پرش تصویر در آیفونهای تصویری کوماکس بسیار شایع است که این امر بسته به مدل آیفونها متفاوت است. اگر آیفون شما از مدل قدیمی و یا لامپ تصویر ( تصویر دارای عمق زیاد و منحنی) است , احتمالا مربوط به تنظیمات بورد داخل آیفون باشد و نیاز به تعویض قطعه و یا هزینه زیاد نباشد. ولی در صورتی که نویز آن شدید بوده و دارای حرکت در تصویر است،آیفون تصویری شما نیاز به تعمیرات اساسی برد دارد.حال به طور کلی دلایل اصلی پرش تصویر در آیفون های تصویری را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد.

بخوانید : تعمیرات آیفون تصویری سیماران

  1. پرش تصویر مربوط به کابل کشی (اتصالات نادرست)
  2. پرش تصویر مربوط به نوسانات در برد تغذیه
  3. پرش تصویر مربوط به برد دوربین پنل
  4. پرش مربوط به برد اصلی پنل

پرش تصویر مربوط به کابل کشی آیفون تصویری

پرش تصویر در آیفون های تصویری می تواند مربوط به کابل کشی سیستم باشد بدین صورت که در بسیاری از موارد و در ساختمان های قدیمی استفاده از سیم کشی قدیمی و فرسوده سبب میگردد تا سیم های متصل شده به مرور زمان دچار فرسایش و سولفاته زدن شوند و همین امر باعث ایجاد پرش تصویر در آیفون تصویری میگردد.

توجه داشته باشید در صورتی که در تمام واحدهای یک ساختمان تصویر آیفون تصویری دارای پرش است، مشکلات مربوط به کابل کشی یک مانیتور نخواهد بود بلکه پرش تصویر ممکن از از کابل کشی مشترک پنل آیفون تصویری تا جعبه تقسیم کل واحدها باشد.

سیم بندی برندهای آیفون های تصویری چگونه است؟

پس به طور کلی هنگام مواجه شدن با پرش تصویر در ابتدا طبق جدول زیر سیم کشی آیفون تصویری خود را بیابید و شروع به تست کردن سیم کشی نمایید.

برند آیفون تصویریسیم شماره یکسیم شماره دوسیم شماره سهسیم شماره چهار
نماواصدا – زنگ – درب بازکنمنفی برق و تصویرمثبت برقمثبت تصویر
تکنماV+ و V_ تصویرL1 و L2 صداD1 و D2 همه عملکردهاGND منفی
سوزوکیصدا – زنگ – درب بازکنمنفی برق و تصویرمثبت برقمثبت تصویر
سیمارانصدا – زنگ – درب بازکنمنفی برق و تصویرمثبت برقمثبت تصویر
کوماکسصدا – زنگ – درب بازکنمنفی برق و تصویرمثبت برقمثبت تصویر
کنویصدا – زنگ – درب بازکنمنفی برق و تصویرمثبت برقمثبت تصویر
تابامثبت تصویرمثبت برقمنفی برق و تصویرصدا – زنگ – درب بازکن
الکتروپیکمثبت تصویرمثبت برقمنفی برق و تصویرصدا – زنگ – درب بازکن
هیونداصدا – زنگ – درب بازکنمثبت برقمنفی برق و تصویرمثبت تصویر
کالیوزصدا – زنگ – درب بازکنمنفی برق و تصویرمثبت برقمثبت تصویر
جدول سیم بندی انواع ایفون تصویری

اقدامات در صورت داشتن پرش تصویر در کابل کشی

  1. سیمهای مشترک و سیم های اصلی ورودی ساختمان را لحیم کاری نمایید.
  2. پرش تصویر می تواند به علت قطع بودن سیم منفی تصویر نیز باشد. پس حتما سیم منفی آیفون تصویری را چک نمایید.
  3. به علت اتصالی سیم گراند با بدنه و یا سیمهای دیگر نیز می تواند دلایل پرش تصویر در آیفون تصویری باشد.

پس حتما قبل از هر هزینه ای توسط دستگاه بازر سیم های تصویر را چک نمایید.

نویز تصویر مربوط به خرابی برد تغذیه

بورد تغذیه آیفون تصویری
بورد تغذیه

به طور کلی مراحل ایجاد تصویر برای یک کاربر بسیار پیچیده می باشد به طوری که در ابتدا یک دوربین از پنل بیرونی تصویر را به سیگنال تبدیل می نماید و برعکس آن برد تصویر این سیگنال را به صفحه قابل نمایش توسط شما تبدیل میکند. اما برد تغذیه در میان این روند چه تاثیری دارد که سبب پرش تصویر می گردد؟ بردهای تصویر در داخل آیفون تصویری برای کارکرد صحیح خود نیازمند یک ولتاژ صاف و دقیق 12 ولت مستقیم می باشند که وظیفه تهیه این نیرو برعهده برد تغذیه داخلی آیفون تصویری می باشد. حال اگر برد تغذیه ولتاژ مناسبی به برد تصویر نرساند این برد تصویر نمیتواند وظیفه نمایش تصویر را به خوبی انجام دهد. از این رو داشتن یک تصویر صاف و بدون پرش در آیفون تصویری ملزم به داشتن یک برد تغذیه بدون عیب خواهد بود.

تعمیر نویز تصویر ایجاد شده به دلیل خرابی برد تغذیه آیفون تصویری (تعمیرات)
تعمیر نویز تصویر برد تغذیه آیفون تصویری

این پرش ناخوشایند تصویر در آیفون های تصویری می تواند دلیل بر خرابی برد تغذیه آیفون تصویری و یا ضعیف بودن جریان خروجی و یا AC بودن ولتاژ خروجی باشد. در این صورت در بیشتر مواقع صدای تق تق نیز به گوش میرسد. حتی در برخی مواقع چشمک زدن چراغ آیفون تصویری را به همراه دارد. که در این صورت برد تغذیه کلا معیوب است و یا خازنهای برد تغذیه وظیفه صافی را به خوبی انجام نمیدهد.

بخوانید : تعمیرات آیفون الکتروپیک

بخوانید : تعمیرات آیفون تصویری تکنما

پرش تصویر مربوط به برد دوربین پنل

پرش تصویر در دوربین پنل بیرونی در آیفون های تصویری یک مشکل اساسی در تعمیرات آیفون تصویری به شمار میرود. بدین صورت که دوربین آیفون تصویری ( پنل بیرونی ) کار تهیه تصویر و انتقال آن را به عهده دارد . این دوربین تمام رنگهای موجود در فضا را گرفته و توسط پردازشگر خود کار پردازش تصویر و تبدیل تصویر به سیگنال را انجام می دهد.

دوربین آیفون تصویری

حال اگر دوربین پنل وظیفه پردازش را به خوبی انجام ندهد و یا حتی ولتاژ مورد نیاز برای کارکرد دوربین پنل آیفون تصویری به دوربین نرسد این دوربین نیز می تواند عامل ایجاد پرش تصویر در آیفون تصویری باشد. جهت تست برد دوربین می توانید از دستگاه های تست دوربین مدار بسته نیز استفاده نمایید. در صورتی که هر دوی گزینه ها را بررسی کردید تنها گزینه موجود جهت بر طرف کردن خرابی چک کردن و تعویض بورد دوربین پنل می باشد.

اقدامات لازم در پرش تصویر توسط دوربین پنل

  • در ابتدا ولتاژ ورودی از برد اصلی به دوربین را بگیرید (ولتاژ بین دو سیم قرمز و مشکی)این ولتاژ باید حدود 12 ولت DC باشد. در صورتی که ولتاژ کمتر از حد معمول باشد دوربین سالم بوده و برد اصلی پنل معیوب می باشد که این ولتاژ را به دوربین نرسانده است.
  • ولتاژ گرفته شده توسط مولتی متر را حدود ده ثانیه مشاهده نمایید. این ولتاژ به هیچ عنوان نباید دارای پرش و یا نوسان باشد. در صورت مشاهده پرش و یا نوسان در ولتاژ ، پرش تصویر از برد اصلی آیفون تصویری خواهد بود نه از دوربین پنل.
  • در صورتی که ولتاژ مناسب بین دو سیم مشکی و قرمز ورودی به دوربین برقرار بود و این ولتاژ مقدار 12 ولت مستقیم و مقدار آن نیز ثابت بود سیم شماره چهار در آیفون های کوماکس را به سیم زرد رنگ دوربین پنل متصل نمایید. در این صورت اگر پرش تصویر در آیفون های تصویری برطرف گردید، مشکل از دوربین پنل نمی باشد و برد اصلی پنل معیوب است. در صورتی که پرش تصویر برطرف نشد مشکل از دوربین خواهد بود.
توجه داشته باشید که در بسیاری از دوربین های پنل آیفون تصویری جایگاه سیم ها اشتباه می باشد. پس اگر کار تعمیرات را انجام داده اید اقدام به تغییرات دهید. در ابتدا سیم های ولتاژ را پیدا کرده و بعد از مطمعن شدن رنگ بندی سیم ها اقدام به اتصال سیم تصویر به سیم شماره چهار نمایید.
توجه داشته باشید در صورتی که دوربین پنل آیفون تصویری سبب پرش تصویر در آیفون های تصویری گردد، این پرش تصویر در تمام واحدها قابل مشاهده خواهد بود. اگر تنها یک یا حتی 90% آیفون های تصویری دارای پرش تصویر باشند و بقیه واحدها این پرش تصویر را نداشته باشند مشکل از دوربین پنل آیفون تصویری نیست!
در آیفون های تصویری الکتروپیک و تابا سیم تصویر واحدها سیم شماره یک می باشد پس قبل از اقدام به برطرف نمودن پرش تصویر و یا اتصال سیم تصویر به دوربین ، جدول سیم بندی آیفون های تصویری را مطالعه نمایید.

پرش تصویر مربوط به خرابی برد اصلی پنل آیفون تصویری

از آنجایی که برد اصلی وظیفه دریافت تصویر از برد دوربین پنل و انتقال آن به واحد هارا دارد , پرش تصویر می تواند به علت خرابی برد اصلی آیفون تصویری باشد. در ابتدا به عکس زیر توجه نمایید. این مشخصات کامل یک برد اصلی پنل آیفون کوماکس می باشد. همانطور که در عکس مشاهده میکنید یک سوکت سه سیمه به برد اصلی پنل آیفون تصویری کوماکس متصل می باشد که این سوکت ارتباطی با دوربین پنل می باشد. سوکت چهارسیمه ارتباط به آیفون های تصویری در سمت راست عکس مشاهده میگردد این سوکت در واقع ارتباط اصلی به تمام واحدها می باشد.

ارتباط تصویری در این برد به صورت مستقیم می باشد و بدون هیچ واسطه ای از قطعات الکترونیکی سیم تصویر یا سوکت سمت راست عکس به سیم تصویر دوربین یا سوکت سمت چپ عکس متصل می باشد. این اتصال اگر دارای قلع مردگی و یا قطع باشد می تواند دلیلی بر پرش یا نویز تصویر در تمام واحدها باشد.

برد اصلی پنل آیفون تصویری دلیل پرش تصویر
توجه داشته باشید که در این نوع از بردهای پنل کوماکسی ترتیب سوکت به صورت 1234 نمی باشد. پس قبل از اتصال مستقیم سیم دوربین به سیم تصویر واحدها از روی برد سیم تصویر دوربین را در سوکت سمت چپ دنبال نمایید تا ببینید که به کدام پین سوکت سمت راست تصویر متصل میشود. این سیم همان سیم تصویر تمام واحدها خواهد بود.

گروه مهندسی سریر تصویر فعال در زمینه تعمیر آنتن مرکزی و تعمیر تابلو روان و همچنین سیستم های آنتن مرکزی هتلی فعالیت میکند. این شرکت دوره های آموزشی تعمیر و نصب آیفون تصویری را زیر نظر کارشناسان خود به صورت کاملا تخصصی برگزار میکند.

پرش تصویر در آیفون های تصویری سیاه و سفید یا لامپ تصویری(کوماکس سیماران سوزوکی الکتروپیک کنوی)

پرش تصویر در آیفون های تصویری سیاه و سفید یا همان لامپ تصویر کمی متفاوت است چرا که در این گونه از آیفون های تصویری به جای تی اف تی یا ال سی دی از لامپ تصویر قدیمی استفاده شده است در این گونه از آیفون های تصویری بهتر است تا قبل از شروع هر گونه تعمیراتی در ابتدا برد تغذیه آیفون تصویری تعویض گردد چرا که در آیفون های تصویری دارای لامپ تصویر یا سیاه و سفید کوچکترین نویز و نوسانی در برد تغذیه باعث ایجاد پرش تصویر در آیفون های دارای لامپ تصویر خواهد شد.

همانطور که در تعمیرات برد تغذیه نیز توضیح دادیم در ابتدا خازنهای ورودی ولتاژ و خازن های خروجی ولتاژ برد تغذیه را چک نمایید حال بعد از چک کردن برد تغذیه نوبت به چک نمودن برد تصویر خواهد شد در برد تصویر نیز چند عدد پتانسیومتر کوچک برای تنظیمات لامپ تصویر تعبیه گشته است با اسپری ناهید در ابتدا این پتانسیومتر ها را شستشو داده و توسط یک عدد چهارسو کوچک این پتانسیومتر ها را تنظیم نمایید.

مصطفی میرزاده

مصطفی میرزاده مدیریت مجموعه سریر تصویر می باشد. تخصص ایشان در زمینه های برقی و سئو سایت است. 8 سال فعالیت در برج میلاد تهران - 2 سال فعالیت در دانشگاه تربیت مدرس و 5 سال مدرسی بردهای الکترونیکی در سوابق ایشان ضبط گردیده است. تخصص هایی همچون طراحی مدارات فرمان - طراحی مدارات الکترونیکی - سئو حرفه ای سایت ، تا به امروز در رزومه ایشان ثبت گردیده است. پیشرفت در کار و حرفه و انتقال دانش خود به دیگران از خصوصیات بارز ایشان است.

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. سلام
    وقت شما بخیر
    آیفون تصویری هیوندا (لا مپ تصویری)که زمان اتصال دوربین صفحه نمایش پرپر میزنه و ی قسمتی رو نمایش میده بصورت نوسانی .
    ممنون هستم راهنمایی کنید

    1. برد تصویر در آیفون تصویری هیوندا دارای یک های ولتاژ برای تحریک گاز داخل لامپ می باشد. در ابتدا های ولتاژ و ترانزیستورهای تقویتی را چک نمایید و ممکن است با تعویض لامپ مشکل برطرف گردد

  2. سلام
    ایفون کوماکس 3 طبقه دارم در تمام طبقات همه چی اوکیه فقط طبقه دوم تصویر بصورت حالتی که در تلویزیونهای قدیمی سیاه وسفید صفحه اول چهارگوش بالا نمیاد ولی بعد از چند لحظه کامل میشه و خطوط کج و ماوج در تصویر فقط ظاهر میشه ولی تصویر نداره ممکن بفرمایید مشکل کجاست در حالیکه زنگ و رفت و برگشت صدا و در بازکن کاملا سالم است

    1. سلام در آیفون های تصویری با لامپ تصویر این مشکل بسیار زیاد اتفاق می افتد که راه حل آن تست ولتاژ ورودی به برد تصویر است لطفا ولتاژ ورودی را تست نمایید و نتیجه را برای ما ارسال نمایید تا بررسی کنیم

  3. سلام مهندس ممنون از لطفتون
    منظورتون اینه که سیم تصویر که از پنل بیرون میاد مستقیم به لامپ تصویر وصل کنم ؟

  4. سلام این مورد پر پر کردن که گفته شد موقعی است که مانیتور اصلا به پنل بیرونی وصل نیست یعنی سیم های چهار عددی پشت مانیتور وصل نیست

  5. سلام یک آیفون تصویری کوماکس دارم از نوع لامپ تصویر دار وقتی صحفه اش روشن میشه حالت پر پر میزنه منبع تغذیه اش را هم نو کردم ولی باز پر پر می زنه مشکل از کجاست لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام شما جهت تعمیرات صفحه نمایش ابتدا سیم تصویر رو مستقیما از سیم شماره چهار ورودی بگیرید اگر برطرف شد همونجا مستقیما لحیم نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با ما