تعمیراتتعمیرات الکتروپیکتعمیرات تاباتعمیرات تکنماتعمیرات سوزوکیتعمیرات سیمارانتعمیرات کالیوزتعمیرات کوکومتعمیرات کوماکستعمیرات-آلدوتعمیرات-کنویمطالب تعمیرات

دلایل باز نشدن درب ساختمان توسط آیفون های تصویری

مشکل باز نشدن درب ساختمان توسط آیفون تصویری یکی از بیشترین خرابی ها در تعمیر و عیب یابی آیفون تصویری می باشد. از این رو امروز تمام عوامل مهم در باز نشدن درب ساختمان را مورد بررسی قرار میدهیم و راه کارهای تعمیر درب بازکن آیفون تصویری را نشان خواهیم داد. در این مطلب کلیه سیستم های درب باز کن و دلایل باز نکردن درب ساختمان را در آیفون های تصویری الکتروپیک، تابا، کوماکس، سیماران، آلدو، کنوی، کوکوم، تکنما و … را مورد بررسی قرار می دهیم. پس تا انتهای مطلب ما را یاری نمایید…

بخوانید : دلایل باز نشدن درب پارکینگ

روش کار سیستم درب باز کن در انواع برند آیفون تصویری

آیفونها تصویری آنالوگ با برندهای کوماکس و سیماران و تابا و … جهت باز کردن درب یک سیستم مشترکی را دنبال می کنند و در این سیستم معمولا از یک رشته سیم برای ارسال فرمان مثبت استفاده میشود و این ولتاژ یک رله را جهت باز کردن درب فعال می کند. اما در برخی دیگر برندها نظیر تکنما و برند آیفون نحوه کارکرد کاملا متفاوت است و توسط میکروکنترلری که داخل مانیتور قرار دارد یک فرمان به میکروکنترلر پنل ارسال شده و توسط میکرو یک ترانزیستور عمل سوئیچ رله را برعهده میگیرد.

پس می توان جهت بررسی باز نشدن درب آیفون ها را به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم بندی نمود.

  • روش باز نمودن درب توسط آیفون های آنالوگ
  • روش باز نمودن درب توسط سیستمهای دیجیتالی

روش کار درب بازکن در سیستم آیفون تصویری آنالوگ

در این دسته از آیفونهای تصویری می توان به برندهای تابا، سیماران، کالیوز، الکتروپیک، آلدو، کوماکس،کنوی اشاره نمود. روند باز شدن درب ساختمان بدین صورت است که هنگام باز نمودن درب با آیفون تصویری ،توسط سیم شماره یک(وابسته به برند آیفون تصویری طبق جدول زیر) ولتاژی حدود 14 تا15 ولت به برد پنل منتقل شده که بعد از عبور از دیود زنر توسط یک ترانزیستور رله درب بازکن فعال میشود. به عکس زیر توجه کنید. این نحوه عملکرد سیستم درب بازکن

مدار درب بازکن آیفون تصویری چهارسیمه

حال ممکن است در برند آیفون تصویری شما نوع و شماره سیم متفاوت باشد. پس قبل از هر اقدامی باید نوع سیم بندی در آیفونهای تصویری را بشناسید. به عکس زیر توجه کنید.

حال بسته به برند آیفون تصویری شما مشکلات باز نکردن درب متفاوت خواهد بود. پس قبل از هر اقدامی سیم بندی آیفون تصویری خود را بشناسید.

روش کار در سیستم درب بازکن دیجیتالی آیفون تصویری

در این روش تمامی فرامین توسط میکروکنترلر هر مانیتور به میکروکنترلر پنل بیرونی ارسال میگردد. این ارتباط سیگنالی توسط دو سیم دیتا منتقل میگردد. حال میکروکنترلر پنل بیرونی فرمان باز کردن درب را دریافت کرده و یک ترانزیستور را فعال میکند تا رله درب بازکن عمل نماید. به عکس زیر توجه کنید.

مدار درب بازکن سیستم آیفون تکنما
مدار آیفون تصویری تکنما در سیم کشی دو لاینه

همانطور که میبینید در سیستم آیفون های دیجیتالی تمامی آیفونهای تصویری به میکروکنترلر پنل متصل میشوند که همین امر سبب ارسال سیگنال به یکدیگر میگردد. پس اگر آیفون تصویری تکنما شما درب را باز نمیکند بهترین کار چک نمودن ارتباط بین میکروها و یا آی سی های واسطه است. بعد از آن قطع بودن سیم های D1 , D2 نیز ارتباط کلی با پنل را قطع خواهد کرد.

بررسی مشکلات کلی باز نشدن درب در سیستم آیفون آنالوگ

باز نکردن درب ساختمان یک مشکل اساسی در آیفون های تصویری می باشد، بدین صورت که این مشکل برای تمام واحدها مشترک می باشد و حتی شخص را برای باز نمودن درب ساختمان به پایین ساختمان یا درب ورودی خواهد کشید. مشکل باز نشدن درب در آیفون های تصویری به چند عامل بستگی دارد.

  • الف) باز نکردن درب آیفون تصویری برای یک یا چند واحد
  • ب) باز نکردن درب آیفون تصویری برای همه واحدها

که در زیر کلیه این موارد را بررسی می کنیم.

الف)باز نشدن درب آیفون تصویری فقط برای یک یا چند واحد

اگر مشکل باز نشدن درب و یا باز نکردن درب فقط برای یک واحد است یکی از موارد زیر است.

  1. شاستی درب باز کن را چک نمایید
  2. برد تغذیه آیفون تصویری را چک نمایید
  3. قطعی در سیم کشی را چک نمایید(وابسته به جدول سیم بندی)
  4. فاصله زیاد با درب بازکن را چک ک
  5. مناسب نبودن جنس کابل

1- خرابی شاستی درب بازکن آیفون تصویری

شاستی درب باز کن در آیفون تصویری که وظیفه فرمان و رساندن ولتاژ به رله درب بازکن را دارد تا درب باز کن عمل کرده و درب را باز نماید. جهت تست شاستی در باز کن (جهت باز نشدن درب) می توانید از اهم متر و یا بازر استفاده نمایید . در صورت فشار دادن شاستی بازر باید به صدا در آید.

لطفا ویدیوی تست شاسی درب باز کن را مشاهده نمایید.

2- ولتاژ نا مناسب برد تغذیه دلیل بر باز نشدن درب آیفون تصویری

ولتاژ نامناسب عامل اصلی باز نکردن درب آیفون تصویری از داخل واحد است. سیستم درب بازکن در آیفون تصویری بدین صورت است که ولتاژ منبع تغذیه که مقدار 14 ولت از برد تغذیه می باشد توسط کلید به سیم شماره یک آیفون تصویری منتقل میگردد و این ولتاژ در ابتدا از یک دیود زنر عبور کرده و یک ترانزیستور در پنل و بعد یک رله در پنل آیفون تصویری را فعال میکند. فعال نمودن این رله سبب باز نمودن درب ساختمان خواهد شد.

برد تغذیه آیفون تصویری (تعمیرات باز نکردن درب آیفون تصویری)
تعمیر برد تغذیه در باز نشدن درب آیفون تصویری

حال در برخی از آیفونها جهت تغذیه رله در باز کن ولتاژ مناسب از داخل آیفون به پنل منتقل نمی شود. پس مدار داخلی آیفون باید بررسی گردد و در صورت نیاز قطعه برد تغذیه تعویض شود. در آیفون هایی نظیر الکتروپیک و تابا حتما ولتاژی بالاتر از 16 ولت مورد نیاز است. در آیفون های کوماکس و … ولتاژی بالاتر از 14 ولت مورد نیاز خواهد بود. صاف نبودن ولتاژ نیز دلایل اصلی باز نکردن درب آیفون تصویری می باشد. این نوسان در برد تغذیه ممکن است همراه با چشمک زدن چراغ آیفون تصویری باشد. پس قبل شروع به تعمیر بهتر است تا روش تعمیر برد تغذیه آیفون تصویری را مطالعه نمایید…

3- قطعی در سیم کشی دلیل باز نکردن درب آیفون

قطع بودن سیم مربوط به باز نمودن درب می تواند دلیل بر باز نشدن درب باشد. البته باید توجه داشت که درصورت قطع بودن سیم مربوطه مشکلاتی نظیر نداشتن صدای رفت و برگشت و حتی زنگ نخوردن آیفون تصویری هم در این قطع بودن سیم دخیل هستند. همانطور که میدانیم در آیفون های تصویری کوماکس و مدلهای مشابه سیم شماره یک مربوط به باز کردن درب و صدای رفت و برگشت و همچنین صدای زنگ در آیفون های تصویری می باشد. پس اگر این مشکلات نیز در آیفون تصویری شما به چشم میخورد جهت برطرف کردن آن به همراه جدول زیر که سیم بندی برندهای دیگر را نشان میدهد به دنبال رفع عیب باز نکردن درب در آیفون تصویری خود باشید. می توانید نحوه سیم کشی و چک کردن آن را در لینک زیر ببینید.

مشکلات سیم کشی در آیفون تصویری

برند آیفون تصویریسیم شماره یکسیم شماره دوسیم شماره سهسیم شماره چهار
نماواصدا – زنگ – درب بازکنمنفی برق و تصویرمثبت برقمثبت تصویر
تکنماV+ و V_ تصویرL1 و L2 صداD1 و D2 همه عملکردهاGND منفی
سوزوکیصدا – زنگ – درب بازکنمنفی برق و تصویرمثبت برقمثبت تصویر
سیمارانصدا – زنگ – درب بازکنمنفی برق و تصویرمثبت برقمثبت تصویر
کوماکسصدا – زنگ – درب بازکنمنفی برق و تصویرمثبت برقمثبت تصویر
کنویصدا – زنگ – درب بازکنمنفی برق و تصویرمثبت برقمثبت تصویر
تابامثبت تصویرمثبت برقمنفی برق و تصویرصدا – زنگ – درب بازکن
الکتروپیکمثبت تصویرمثبت برقمنفی برق و تصویرصدا – زنگ – درب بازکن
هیونداصدا – زنگ – درب بازکنمثبت برقمنفی برق و تصویرمثبت تصویر
کالیوزصدا – زنگ – درب بازکنمنفی برق و تصویرمثبت برقمثبت تصویر
جدول سیم بندی انواع ایفون تصویری

4- باز نشدن درب به دلیل مسیر طولانی

افت ولتاژ دلایل اصلی در باز نشدن درب توسط یک یا چند واحد در آیفونهای تصویری است. افت ولتاژ معمولا در ولتاژهای پایین بسیار زیاد دیده میشود. این بدان معنی است که اگر ولتاژ برد تغذیه کمی با مشکل مواجه گردد درب باز کن عمل نخواهد کرد. پس طول مسیر دلیل اصلی افت ولتاژ و در نهایت باز نشدن درب توسط آیفون تصویری است.

راه حل برطرف نمودن مشکل درب بازکن آیفون تصویری استفاده از برد تغذیه نو یا تعمیر برد تغذیه فعلی و در صورت عمل نکردن استفاده از بردهای تغذیه با ولتاژ بالاتر خواهد بود. امروزه مشکل بازنکردن درب در آیفون های الکتروپیک بیشتر مشاهده میگردد چراکه این آیفون های تصویری با ولتاژ 16 ولت کار خواهند کرد و در بردهای تغذیه امروزی که یک برد برای تمام آیفون های تصویری ساخته میشود این مشکل بیشتر به چشم میخورد. یعنی ما در طبقات بالایی ساختمان که متراژ بالاتری در کابل کشی دارند افت ولتاژ بیشتر مشاهده خواهد شد.

توجه داشته باشید که استفاده از برد تغذیه با ولتاژ بالاتر را حتما به یک متخصص بسپارید!!! چراکه در صورت استفاده از ولتاژ نامناسب آیفون تصویری شما خواهد سوخت.

5- مناسب نبودن جنس کابل دلیل بر عمل نکردن درب بازکن

مشکلات کابلی یکی از دلایل باز نکردن درب آیفون تصویری می باشد. همانطور که عامل های افت ولتاژ را میدانیم یکی از مهمترین دلایل افت وجود کابل با جنس نامناسب و یا آلیاژ است. جنس نامناسب در کابل کشی جلوگیری از عبور جریان خواهد کرد که همین دلیل اصلی افت ولتاژ است. یعنی کابل در مدار به صورت یک مقاومت و یا مصرف کننده خواهد بود و در صورتی که دو عدد مصرف کننده با یکدیگر سری شوند، ولتاژ در بین آنها به مقدار اهمشان تقسیم میگردد. در نهایت با مشکل باز نشدن درب مواجه خواهیم شد.

راه حل باز عمل نکردن درب بازکن در جنس کابل، استفاده از برد تغذیه با ولتاژهای بالاتر برای چشم پوشی از ولتاژ هدر رفته در سیم خواهد بود.

اگر مشکل باز نکردن درب در آیفون درهمه واحد ها مشترک است

در صورتی که مشکل باز نشدن درب آیفون در تمام واحد ها مشترک می باشد، این یک نشان از خرابی در سیستم درب بازکن پایین و دم درب خواهد بود. پس اگر آیفون تصویری شما درب را باز نمیکند بهتر است قبل از هر عملی در ابتدا از همسایگان در رابطه با باز نکردن درب آیفون تصویری صحبت کنیم که آیا این مشکل برای آن ها نیز وجود دارد یا خیر. دلایل آن را بررسی می کنیم.

  • بررسی رله درب
  • بررسی سیم درب باز کن
  • بررسی خود درب باز کن
  • بررسی ترانس درب باز کن

در ابتدا به عکس زیر توجه کنید این یک برد پنل در آیفون تصویری کوماکس می باشد. خوب به قطعاتی که مربوط به باز نکردن درب آیفون تصویری می باشد توجه نمایید.

تعمیر باز نکردن درب در پنل آیفون تصویری
دلایل باز نشدن درب آیفون تصویری

1 – خرابی رله دلیل باز نشدن درب ساختمان

قبل این موضوع به طور کامل رله را یاد گرفتیم و حال به راحتی می توانیم رله را تست نماییم. جهت تست کردن رله از یکی از واحدها بخواهید تا درب را باز نماید.در صورت باز نمودن در در آیفون تصویری داخلی رله باید صدای تق (وصل شدن بوبین) دهد. اگر این صدا را شنیدید یعنی ولتاژ مناسب به بوبین رله جهت عملکرد می رسد و باز نشدن درب مربوط به داخل واحد نمی باشد.

رله یک قطعه الکترونیکی می باشد که وظیفه جداسازی جریان عبوری از مدار و انتقال جریان به خود را ایفا میکند. رله درب دارای سه بخش است.

  1. بوبین رله
  2. تیغه های باز
  3. تیغه های بسته

 رله در برق صنعتی همانند کنتاکتور عمل می کند و در صورت برق دار شدن بوبین می تواند تیغه هایی را باز (NC) و تیغه هایی را ببندد(NO).

رله الکترونیکی ذرب باز کن
رله الکترونیکی

پس پیشنهاد می شود که در صورت تعویض یک رله و یا خرید مجدد آن رله با مشخصات آمپری بالاتری بخرید تا به هیچ مشکلی بر نخورید.

توجه کنید که رله با مشخصات آمپری بالاتر نیز در مدار شما کار خواهد کرد ( مشخصات تیغه رله ) یعنی مثلا رله 12 ولت 10 آمپر که شما می توانید 20 آمپر آن را تهیه کنید.

کنتاکتها از نظر ولتاژ جهت قطع و وصل مدار و جریان عبوری از آن نام گذاری می شوند.

دو مدل کنتاکت داریم: 

کنتاکت باز (یعنی در حالت بدون برق باز هستند) NO

کنتاکت بسته (یعنی در حالت بدون برق بسته هستند) NC

جهت شناسایی پایه های یک رله به راحتی می توانید توسط شکل زیر پایه ها را بیابید و یا در صورت نداشتن این عکس می توانید توسط دستگاه بازر تیغه ها را چک نمایید.

پایه های رله کدام است
پایه های رله

دلیل استفاده از رله در سیستم درب بازکن

حالا که به خوبی رله را شناختیم قبل از شروع به تعمیر و عیب یابی درب بازکن این سوال برای شما مطرح می شود که دلیل استفاده از رله در باز نمودن درب ساختمان چیست؟

رله در واقع کار جداسازی مصرف برق را در مصرف کننده مشخصی که معمولا دارای مصرف زیاد جریان الکتریکی است (که در اینجا درباز کن است)  انجام می دهد. یعنی به زبان ساده تر قفل درب باز کن , برق و جریان زیادی مصرف می کند. به همین علت مدار آن را از برق پنل جدا می کنند که هنگام باز کردن درب جریان زیاد مصرف شده توسط درب بازکن بر روی تصویر و تغذیه بورد تاثیر گذار نباشد.

عملکرد رله درب باز کن آیفون تصویری

زمانی که شما کلید باز شدن درب را در داخل واحد خود می زنید فقط ولتاژ را به بوبین رله می رسانید تا رله درب باز کن عمل کند. یعنی به علت مصرف بسیار پایین بوبین هر رله شما فقط برق مورد نیاز آن را از داخل واحد خود تعمین می کنید و برق اصلی درب باز کن از مدار تیغه ها و مستقیم از ترانس گرفته می شود.

زمانی که رله عمل کند  ,  تیغه های باز در رله بسته می شوند و همین بسته شدن تیغه در مدار در باز کن مانند یک کلید عمل می کند و ولتاژ دیگری را از منبع تغذیه دیگری را به قفل درباز کن می رساند و در باز کن عمل میکند.

این کار باعث می شود تا فقط برق مصرف شده بوبین که بسیار ناچیز است از برق پنل تغذیه شود. حال شما تا اینجای کار شما به خوبی قطعات و روش نصب و دلیل استفاده آنها را شناختید و مطمعنا از این تاریخ به بعد به راحتی از پس تمام مشکلات درب باز کن بر خواهید آمد.

مدار وصل شدن پایه های هر رله به سیستم درب باز کن را می توانید در زیر مشاهده نمایید.

مدار رله درب باز کن جهت تست باز نکردن درب
مدار رله

حال باید تیغه ها را توسط بازر چک کنید. که در صورت وصل شدن بوبین تیغه نیز وصل گردد.اما اگر هیچ صدایی نشنیدید می توانید به صورت دستی به بوبین رله ولتاژ 12 ولت دهید. در این صورت هم اگر رله عمل نکرد علت باز نشدن درب خرابی رله است. اما اگر رله عمل کرد یعنی ولتاژ مناسب جهت تغذیه بوبین رله به رله نمی رسد. پس مدار تغذیه را چک نمایید.

2 – سیم درب بازکن  قطع شده

مدار درب باز کن را توسط بازر چک نمایید تا سیمی قطع نشده باشد.این مدار همان مدار رله در شکل بالا می باشد.

معمولا به علت زیاد باز و بسته شدن درب های ورودی ساختمان ها ممکن است سیم پشت درب قطع شده باشد. پس سیم کشی درب باز کن را چک نمایید.

3- سوختن بوبین درب بازکن دلیل باز نکردن درب آیفون تصویری

درب بازکنها در آیفون های تصویری نیز در مدار داخلی خود از بوبین جهت کشیدن قطعه ای برای باز شدن در استفاده میکند. این بوبین دارای یک سیم پیچ برای ایجاد میدان مغناطیسی است و با این میدان مغناطیسی ایجاد شده به راحتی می تواند یک قطعه فلزی را به داخل خود بکشد که همین امر باعث باز شدن درب در آیفونهای تصویری می شود.

بوبین درب بازکن در تست باز نشدن درب
بوبین درب باز کن
  1. یکی استفاده از بازر برای تست سیم پیچ در باز کن
  2. دومین و مطمعن ترین راه تست، اتصال برق ترانس درب بازکن به بوبین درب بازکن است.

روش تست بوبین درب بازکن

دو راه برای تست بوبین درب بازکن آیفون تصویری دارید.

  1. یکی استفاده از بازر برای تست سیم پیچ در باز کن
  2. دومین و مطمعن ترین راه تست، اتصال برق ترانس درب بازکن به بوبین درب بازکن است.

جهت تست کردن سیم پیچ مربوطه دوسر بازر را به دو سیم بیرون آمده از بوبین درب بازکن وصل می کنیم حال درصورت نزدن بازر یعنی سیم پیچ داخلی آن قطع است و باید بوبین آن تعویض گردد یا حداقل سیم پیچ آن تعویض شود.

دومین و مطمعن ترین راه تست( باز نشدن درب ) مدار دادن برق مستقیم 12 ولت از ترانس به درب باز کن است که در صورت سالم بودن درب باز کن عمل خواهد کرد.

توجه داشته باشید که جهت تست مستقیم ولتاژ را لحظه ای به درب باز کن بدهید چرا که این مدار طوری طراحی شده تا ولتاژ لحظه ای به بوبین وارد کند و در صورتی که ولتاژ دایمی به آن بدهید بوبین آن سریعا خواهد سوخت.

سیستم قفل درب باز کن جهت تست باز نشدن درب

۴- ترانس ۱۲ درب باز کن ولت ac سوخته است

در بسیاری از آیفونهای تصویری برق تغذیه پنل از آیفون داخلی واحدها تغذیه می شود پس ممکن است باز نشدن درب (باز نکردن درب ) به دلیل سوختن ترانس تغذیه باشد. پس هیچ دلیلی ندارد که ترانس سوخته باشد پنل نیز نباید کار کند.

دو نمونه ترانس را در زیر مشاهده می کنید.

ترانس تغذیه آیفون تصویری
ترانس 12
ترانس تکنما تغذیه
ترانس تکنما

توجه کنید که اگر ترانس درب باز کن را توسط ولت متر می‌خواهید تست کنید در بعضی مواقع ولتاژ ۱۲ ولت را نشان می دهد ولی در عمل یعنی در زیر بار ولتاژ کمتر از مقدار ۱۲ ولت است پس بهتر است با یک مصرف کننده ۱۲ ولتی تست شود.

یعنی ابتدا یک مصرف کننده 12 ولتی را با آن روشن کرده و حالا توسط ولت متر مقدار ولتاژ را اندازه بگیرید.

نکات کلیدی در باز نشدن درب توسط آیفون تصویری

  1. در ابتدا باید متوجه شویم باز نشدن درب در آیفون تصویری تنها مربوط به یک واحد می باشد یا تمام واحدها تا بتوانیم درک صحیحی از مشکل باز نشدن درب توسط آیفون تصویری داشته باشیم.
  2. سیم های پشت درب به دلیل باز و بسته شدن مداوم درب ساختمان بیشتر در معرض قطع شدن قرار میگیرند، چراکه نصابان آیفون تصویری از سیم یا کابل آیفون تصویری برای اتصال درب بازکن به پنل استفاده میکنند که همین امر سبب می شود تا مشکلات باز نشدن درب دو چندان گردد.
  3. ترانس درب بازکن بیشترین خرابی در باز نکردن درب در ساختمانها دارند. در ابتدا ترانس را تعویض و در صورتی که ترانس شما دارای برق DC نیز می باشد میتوانید از برق DC نیز جهت باز نمودن درب استفاده نمایید
  4. مدار درب بازکن را توسط بازر چک نمایید و در صورتی که بازر به صدا در نیاید این یعنی یک قطعی در مدار درب بازکن خواهید داشت.
  5. در برد اصلی آیفون های تصویری در پنل بیرونی قطعه ای با نام رله وجود دارد که بیشترین خرابی را در باز نکردن درب توسط آیفون تصویری دارد. پس حتما اتگر به برد پنل آیفون تصویری دسترسی دارید این برد و رله را تست نمایید.
  6. در آیفون هاتی تصویری تکنما هنگامی که با مشکل باز نکردن درب مواجه میشوید توجه داشته باشید که در سیستم های قدیمی پنل این شرکت رله داخلی در پنل موجود نمی باشد و باید در بیرون پنل یک رله مجزا نصب گردد.
  7. برد تغذیه آیفون تصویری دلیل اصلی مشکلات باز نشدن درب ساختمان در آیفون تصویری همان واحد می باشد پس حتما در ابتدا برد تغذیه آیفون تصویری خود را چک نمایید.
  8. بوبین درب باز کن نیز مهمترین قسمت در مدار درب می باشد که این خرابی بوبین سبب ضعیف عمل کردن درب بازکن و حتی باز نشدن درب ساختمان میگردد.
  9. در صورت گیر بودن درب ساختمان و یا دفرمه شدن درب ساختمان و یا حتی سنگ ریزه بر روی چهار چوب درب سبب تحت فشار بودن درب ساختمان میگردد و همین امر سبب فشار بیش از حد به زبانه درب بازکن میگردد که با رسیدن ولتاژ به بوبین درب بازکن دیگر بوبین قدرت عقب کشیدن این زبانه را نخواهد داشت.
  10. قسمت مکانیکی درب بازکن پشت درب در صورت روان نبودن نیز سبب باز نشدن درب دئر تمام واحدها خواهد شد پس قبل از هر کاری با در دست داشتن روغن دان این قطعات را روغن کاری نمایید.
توجه داشته باشید در صورتی که از ترانس DC برای تغذیه آیفون تصویری و تغذیه پنل آیفون تصویری باهم استفاده کنید ممکن است هنگام باز نمودن درب ساختمان با نویز و یا قطع شدن تصویر هنگام باز نمودن درب ساختمان مواجه شوید.
همکار گرامی جهت نوشتن این مطلب ده فنجان قهوه صرف شده تا توانایی ده شب بیداری را داشته باشم و تجارب خود را در اختیار شما قرار دهم. نظرات و امتیازات شما ما را نیز دلگرم خواهد کرد… باتشکر

گروه مهندسی سریر تصویر فعال در زمینه تعمیر آنتن مرکزی و تعمیر تابلو روان و همچنین سیستم های آنتن مرکزی هتلی فعالیت میکند. این شرکت دوره های آموزشی تعمیر و نصب آیفون تصویری را زیر نظر کارشناسان خود به صورت کاملا تخصصی برگزار میکند.

مصطفی میرزاده

مصطفی میرزاده مدیریت مجموعه سریر تصویر می باشد. تخصص ایشان در زمینه های برقی و سئو سایت است. 8 سال فعالیت در برج میلاد تهران - 2 سال فعالیت در دانشگاه تربیت مدرس و 5 سال مدرسی بردهای الکترونیکی در سوابق ایشان ضبط گردیده است. تخصص هایی همچون طراحی مدارات فرمان - طراحی مدارات الکترونیکی - سئو حرفه ای سایت ، تا به امروز در رزومه ایشان ثبت گردیده است. پیشرفت در کار و حرفه و انتقال دانش خود به دیگران از خصوصیات بارز ایشان است.

نوشته های مشابه

‫115 دیدگاه ها

  1. با سلام آیفون تابا 1043m دارم با ایراد اینکه وقتی درب رو باز میکنم رله دربازکن برای مدت 5 ثانیه درگیر میشه و بعد از باز شدن درب برق رله به مدت 5 الی هفت ثانیه وصل می ماند که فکر میکنم غیر طبیعی می باشد استاد لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. برخی از آیفون های تصویری برای باز نمودن درب تایم تعریف شده ای دارند که البته این تایم سبب سوختن برد ترانس و بوبین درب باز کن میگردد. این تایم بر روی یک ترانزیستور و یک خازن قرار گرفته است. بهتر است برای تعمیر این مشکل در آیفون تصویری تابا درب بازکن آن را یکسره نمایید تا به راحتی تایم از مدار خارج شود و تنها تا زمان فشردن درب بازکن ترانس و بوبین درب بازکن درگیر شود.

  2. درود
    مشکل باز نکردن در فقط در یک واحد برد تابا ۱۰۴۰m200
    کلید در باز کن سالمه ،منبع تغذیه هم تعویض کردم ۱۵.۵ ولت داره، برد پنل دم در هم تعویض شده سیم کشی هم سالمه چون با یک مانیتور دیگه تست کرد کار کرد، ولتاژ ترانس هم ۱۳.۵ ولته
    فکر میکنم مشکل از برد صوت باشه، مدار در بازکن رو هم تا یک آی سی یا uln تعقیب کردم مشکل نداشت میشه راهنمایی کنید

    1. سلام باز نشدن درب در آیفون های تصویری تابا بسیار راحت می باشد . شما سیم های چهار و سه را هنگام زدن درب باز کن از پشت آیفون تصویری ولتاژ گیری کنید باید هنگام باز کردن درب ولتاژی معادل 13 ولت به بالا داشته باشید. اگر این ولتاژ موجود نیست میتوانید از یک سمت کلید درب بازکن که ولتاژ روی آن نیست به سیم شماره چهار پل بزنید تا مشکل باز نشدن درب برطرف شود.

  3. سلام درب ساختمان توسط برخی از آیفونهای تصویری داخل واحدها باز نمیشود. آیا باز نشدن درب در این مواقع مربوط به خرابی برد پنل است؟ یا تنها آیفونهای داخل واحد معیوب هستند؟

    1. باز نشدن درب در برخی از واحدها تنها مشکل همان واحدها می باشد و ربطی به پنل بیرونی آیفون تصویری ندارد. مشکل را طبق همین مبحث به راحتی می توانید برطرف نمایید.

  4. سلام خسته نباشید میخواستم بپرسم که چرا آیفون ما در را باز نمیکند تصویر داریم
    ولی دکمه را میزنی در باز نمیشود

  5. سلام وقت بخیر
    یه سوال.وقتی ایفون را میزنیم شاسی در باز کن را میزنیم در باز میشه ولی دستگاه پشت در قطع نمیکنه یعنی همینجور صدای میده تا زمانی خودت از ایفون کلا خاموش روشن نکنیم کار میکنه مشکل از کدوم قسمت است؟؟؟؟

  6. با عرض سلام و خسته نباشید بنده یک آیفون تصویری تابا نصب کردم با زدن دکمه در باز کن تصویر قطع و وصل میشه میخواستم بدونم طبیعی یا نه ممنون

    1. خیر غیر طبیعی است و اشتباه شما استفاده از یک ترانس مشترک جهت درب بازکن و دوربین پنل است. همانند استارت زدن خودرو که هنگام استارت ضبط خودرو قطع میگردد. شما یا از ترانس قویتر استفاده کنید یا از دو ترانس

  7. با سلام
    جناب مهندس ما سه واحد مسکونی هستیم که به طور همزمان تصویر و باز شدن درب از کار افتاده
    البته نور زمینه مانیتور و منو بالا می آید اما تصویر داخل کوچه بالا نمی آید
    بنده کارشناس برق قدرت هستم
    اگه راهنمایی کنید، لطف کردین

    1. سلام آیفون تصویری شما به احتمال زیاد از نوع تابا می باشد و در آیفون های تصویری تابا دوربین پنل از ترانس بیرونی تغذیه میگردد. نداشتن تصویر به علت خرابی ترانس بیرونیست.

  8. سلام و تشکر از مطالب مفید شما
    برق کار ما از سیم 1/5 برای خروجی ترانس تا پشت پنل که مسیر ی 10 متری است استفاده کرده این عمل موجب افت ولتاژ میشود و دلیلی برای عمل نکرد قفل در باز کن ؟؟؟؟

  9. با سلام
    من ی پنل چهار واحدی داشتم . می خواستم یکاری بکنم که هر کدوم از زنگ ها زده بشه حتما ، زنگ واحد یک هم به صدا در بیاد . مثلا با زدن زنگ واحد 4 یک هم باهاش زنگ بخوره ولی وقتی یک رو بزنی فقط یک زنگ بخوره. میشه با دیود سیم بین پنل و گوشی هارو به هم وصل کرد یا می سوزه ؟ دیود ها باید چه مشخصاتی داشته باشن
    با تشکر

  10. آیفون الکتروپیک تصویری یک طبقه تک واحدی هستش صدا ، تصویر، زنگ داریم اما بعضی وقت ها درب بازکن عمل میکند قفل نو هم خریداری شد اما باز این مشکل را داریم یعنی بعضی وقت ها درب را باز نمیکند مشکل از چیست لطفا راهنمایی کنید؟
    سیم کشی هم سالم هستش

  11. با سلام
    ببخشید کارت خوان پنل تابای ما کار نمیکنه به طوری که حتی وقتی که میخوام یک کارتی ذخیره کنم، کارت مستر رو میگیرم جلوش حتی بوق هم نمیزنه و کارت هایی رو هم که قبلا ذخیره کرده بودیم رو میگیرم جلوی کارت خوان پنل در رو باز نمیکنه اگر میشه بگید مشکل از کجا میتونه باشه و چجوری میشه حلش کرد؟

    1. با سلام داخل آیفون های تصویری تابا یا پنل بیرونی آیفون تصویری شما یک برد موجود است که به نام برد RFID می شناسند. این برد معیوب گردیده و یا تغذیه این برد معیوب است… برد بباید چک گردد.

  12. سلام من ایفون تصویری تابا مدل ۲۰۷۰ دارم مشکلی که داشت درب راباز نمی کرد بعد من سوکتش را چک کردم ودستکاری کردم الان وقتی کابل برقش وصل می کنیم تصویر خاموش وروشن می شود

    1. با سلام. من یه آیفون تصویری کالیوز دارم و یک دزدگیر منزل که دارای رله میباشد. نقشه یا راهنمایی سیم کشی رله دزدگیر منزل رو به آیفون میخواستم بدونم

      1. سلام شما بفرمایید چه عملکردی رو نیاز دارید داشته باشید. اگر دکمه اضافی بر روی مانیتور دارید راحت با استفاده از ترانزیستور ها و رله میتونید عملکرد مورد نیاز رو داشته باشید.

  13. سلام.دکه باز کردن در رو که میزنیم صدای برق میاد اما در رو باز نمیکنه.علت چی میتونه باشه

  14. سلام ووقت شما بخیر.آیفون تصویری تکنما 12 واحدی هست قفل درب کله گاویه ترانسم دومتر فاصله داره باهاش مستقیم اتصال میدم یا کلید زنگ که دم در تعبیه شده رامیزنم قفل عمل میکند ولی ازبالا که میزنیم رله صدای بوقش میاد وازهر 10 بار شاید یبار عمل کنه. دلیلش چیه. ممنون ازراهنمایتون

    1. سلام مدارات درب باز کن در آیفون تصویری یک ترانس رله و ترانزیستور میباشد که در صورت خرابی هر کدام درب بازکن به خوبی عمل نمیکند. به احتمال زیاد در آیفون تصویری شما رله درب باز کن تیغه ها معیوب شده و یا خود قفل درب بازکن مشکل مکانیکی دارد. باید بررسی کنید

      1. سلام مهندس وقتت بخیر آیفون الکتروپیک رو میزم واسه تعمیر هسش هر کاری میکنم رله صفحه درب برای باز کردن درب عمل نمیکنه و هر چثدر دکمه درب بازک میزنم فایده نداره ترانزیستورم عوض کردم بازم فایده نداره میشه راهنماییم کنید تعمیر کار هستم نه حرفه یی ولی تقریبا کار میکنم ممنون

        1. سلام …
          دوست خوبم شما مشکل باز کردن از یک واحد دارید یا تمام واحدها… اگر در تمام واحد ها مشکل دارید پایه فرمان رله رو دنبال کنید و اولین ترانزیستور را تعویض کنید در این میان قطعات مقاومت و دیود زنر هم هست که باید چک گردد. اگر رله عمل میکند اما اتصال ندارید که رله را تعویض نمایید.

      2. سلام. آیفون تصویری سماران داریم. همه مواردش درست کار میکنه. فقط درب کوچه باز نمیشه. مشکلش چیه. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با ما